EDUCATIEF MATERIAAL

Lesideeën

:: Je wilt met je klas aan de slag met ons wateronderzoek?
Fantastisch! Om ervoor te zorgen dat de leerlingen mee zijn in het verhaal, is het aangeraden om in enkele voorbereidende lessen dieper in te gaan op het waarom en het hoe van de wateruitdagingen in Vlaanderen. Hieronder geven we alvast heel wat nuttige achtergrondinformatie mee.

Het concept van het wateronderzoek is eenvoudig: ga met je leerlingen op onderzoek op de speelplaats en bekijk deze eens door een andere bril. Die andere bril is niet rooskleurig, maar blauwgroen:
  • Blauw staat voor water.
    We kijken samen met de leerlingen hoe hemelwater zich gedraagt op de speelplaats. Waar landt het? Waar stroomt het langs? Hoe geven we meer ruimte aan water? Hoe vermijden we droogte en overlast?
  • Groen staat voor planten en bomen.
    Een groene speelplaats brengt heel wat voordelen met zich mee: verkoeling en beschutting, gezondere lucht, biodiversiteit, noem maar op.
  • Samen vormen ze 'blauwgroen', want het één kan niet zonder het ander.
Voor het kleuteronderwijs raden we aan om het onderzoekje met heel de klas te doen. Voor het lager en secundair kan je de klas in groepjes verdelen.

Ieder wateronderzoek bevat ook telkens een verdiepingsoefening. Je bent als leerkracht uiteraard vrij om deze al dan niet te doen met jouw leerlingen, naargelang hun niveau.
> Download de kant-en-klare wateronderzoekjes: KO + LO tot 10 jaar | LO vanaf 11 jaar + SO

:: Met de bevindingen van het wateronderzoek gaan we vervolgens naar de directie van de school, om aan te geven dat we met de school graag aan de slag willen. Laat deze brief een aanzet zijn om (letterlijk) een eerste zaadje van verandering te planten.
> Download de aanbevelingsbrief voor de directie

:: Is de directie voorstander van jullie idee om te ontharden? Zijn jullie geprikkeld en willen jullie het zaadje van verandering ook effectief planten?
> Download de fiche vol met praktische tips om een (mini-)onthardingsactie te organiseren
Je scherm toont alle fiches in kleur, maar print liefst zwart-wit. Je inktvoorraad en de wereld zullen er blij om zijn.

Achtergrondinformatie

:: Algemene lespakketten over water

:: Bodemecosysteem en klimaatverandering

Alle graden: CurieuzeNeuzen - Lespakketten bodemecosysteem en klimaatverandering. Geen goede waterhuishouding op school zonder een goede bodem!
CurieuzeNeuzen heeft lespakketten samengesteld voor alle graden die een goede bodemzorg verbinden met het thema water en klimaatverandering. Perfect om de bodem op je school eens onder de loep te nemen.

:: Water in Vlaanderen

:: Natte natuur

Heb je vragen rond wereldwaterdag@school, neem dan contact op via wereldwaterdagatschool@joinforwater.ngo

Wereldwaterdag@school is een initiatief van:

Met de steun van: